Whocopied.me

Fra køkkenet til ansigter verden over

Hvad vælger eksperterne selv, når de har alle ingredienser til rådighed og ingen begrænsninger?


Det var udgangspunktet, da hudplejeproducenten Tina Søgaard i 2014 gik ud på sit laboratorium og plukkede ingredienser ud til sig selv. Hun var blevet skilt kort forinden, og det havde sat sine spor. Hendes hud var træt og trist, og det endte med, at den faldt fuldstændig sammen.


På det tidspunkt havde Tina allerede en virksomhed, der formulerede og producerede personlig pleje for andre mærker. Derfor havde hun alverdens råvarer til rådighed og ikke mindst årtiers viden om, hvad der rent faktisk virker og giver huden det boost, hun i den grad havde brug for.


»Jeg tog bogstaveligt talt sagen i egen hånd. Jeg gik i laboratoriet og udvalgte de ingredienser, der skulle til, uden tanke for pris. Og så blandede jeg cremer, serum og olie i mit eget køkken. Hver anden dag rørte jeg nye forsyninger, som blev gemt i køleskabet.«


Resultaterne kom hurtigt. Det gik ikke ubemærket hen, og hurtigt ville venner og familie også have fingre i de hjemmerørte produkter. Så hjemme i køkkenet startede Tina en mindre produktion, der ligesom hendes private produkter blev opbevaret i de brune, enkle glas, som flere af produkterne også findes i i dag.


Tina startede med at skabe syv produkter, der var målrettet de problemer, hun havde med sin egen hud. Men snart kom efterspørgslen på specifikke problemknusere, der kunne løse et givent problem her og nu. Derfor er der ikke en rød tråd eller nogen gennemgående ingrediens i Ecooking – hvert produkt er udviklet til at være allermest effektiv mod et særligt problem.


»Det blev ren terapi for mig at hjælpe andre med deres hudproblemer. Det føltes så rart at røre et produkt og give noget videre. At se den glæde, jeg kunne skabe hos andre. Det var formålet for mig, jeg havde slet ikke salg for øje.«


Men rygtet om effekterne af Tinas produkter spredtes hurtigt, og hun blev kontaktet af kosmetologer og butikker, der ville have fingre i dem. Sådan blev Ecooking født, og i dag er den hjælp, Tina gav sig selv og sine nærmeste, tilgængelig for alle.


Ecooking kom på hylderne i 2015. Filosofien var dengang som i dag: At hudpleje skal være nem, effektiv og hurtig. At du kan få sund og smuk hud ved at bruge 1 minut om morgenen og 1 minut om aftenen på rens og fugt, og 10 minutter i løbet af ugen på peeling og masker. Og at det er den daglige, overskuelige rutine, der gør, at din hud er sund og smuk, når du runder de 50 år.


Ved lanceringen af Ecooking bestod sortimentet af syv produkter. I dag rummer brandet mere end 200 produkter inden for hudpleje, hårpleje og makeup. Med Ecooking Makeup har vi ført filosofien og de aktive ingredienser fra hudplejen over i en række effektive makeupprodukter, der er nemme at bruge, holder længe og ligger smukt på hud, læber, vipper og bryn. Udgangspunktet er det samme: At udvikle de produkter, der løser de udfordringer, folk har – kvinder som mænd, unge som gamle. Og etiketterne har samme formål, nemlig at forklare, hvad produktet er, hvad det kan, hvad det indeholder, og hvordan det skal bruges.